A magyar népi kultúrában bizonyos ruhadaraboknak szimbolikus jelentésük volt. Árulkodott az illető társadalmi és anyagi helyzetéről, munkájáról, életkoráról, családi állapotáról. Ilyen fontos megkülönböztetés volt az leányok és asszonyok közti státusz elválasztása. Erre a legáltalánosabb módszer a fejrevalók megválasztása.

A  nők hajának  ősidők óta varázserőt tulajdonítottak. Az asszonyoknak  tilos volt fedetlen fejjel mutatkozniuk, miután házasságot kötöttek.  A férjhezmenetelnek a magyar nyelvben az az egyik kifejezője, hogy a nőnek „bekötötték a fejét”. A nők azonban  mindig is kreatívak voltak, és az egyszerű kendőkből illetve főkötőkből  a fejdíszek egész  kavalkádját hozták létre.

A leányok szinte az összes tájegységen pártát hordtak férjhezmenetelükig. Innen eredt a kifejezés: 'pártában maradt' - vagyis nem kelt el, nem ment férjhez.

A férjezetteknek viszont fedni kellett a hajukat. Legősibb fejfedőjük a  fejkendő, majd a főkötő volt. A főkötő,  más neveken bóbita, fékető, kápli, kaskétli, kobak, konty, suta, tok, tolyola a magyar  néphagyományban az asszonyok viselete volt. A nemesi öltözködésből került át a népi kultúrába a 16-17. század folyamán.

A főkötő praktikus viselet volt: befedte a fejet, ezáltal  melegen is  tartotta. Ez fontos volt, amikor  huzatosak voltak a házak, vagy sok időt kellett kint tölteni. Sütés-főzés közben a hajszálak így biztosan nem kerültek az ételbe.

Mára ez a szokás is kikopott a hétköznapokból. Csak a hagyományőrző csoportok öltözékében és esküvőkön jelennek meg az egykor oly fontos párták és főkötők. Szerencsére a nyelvünkben még tovább él.

További érdekességek ITT olvashatók.

Gyönyörködjünk a szebbnél szebb magyar népviselethez tartozó ünnepi pártákban, főkötőkben:

★ HA TETSZETT, ÉRTÉKELD EGY LÁJKKAL ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL! KÖSZÖNJÜK SZÉPEN! ❤